Regler för Nutridome-butiker

1. GENERELLA BESTÄMMELSER
1.1 Webbutiken på webbsidan http://nutridome.se/ drivs av Abriga Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością med säte i ul. Staromiejska 8/12, 26-600 Radom, Polen, inskrivet i företagrregistret i nationella domstolsregistret som förs av Lublins tingsrätt för Lublin-Wschód med säte i Świdnik, den 6:e avdelningen för nationella domstolsregistret med nummer 0000700689, skatteidentifieringsnummer. PL5272825059, nummer i den centrala förteckningen över ekonomisk verksamhet: 368588548, aktiekapital på 100 000,00 PLN som är helt inbetalt, vidare kallad butiken eller webbutiken.
1.2 Dessa villkor är avsedda för butikens kunder. Eftersom försäljning i webbutiken sker i enlighet med dessa villkor, bör varje kund läsa igenom dessa innan hen gör en beställning. Om du gör en beställning i webbutiken, anses du ha godkänt dessa villkor.
1.3 Kunden kan kontakta säljaren på följande sätt:
a) brevledes till: Nutridome, ul. Gazowa 8, 26- 600 Radom, Poland,
b) via e-post: kontakt@nutridome.se ,
c) genom att ringa: +441215122138, engelsktalande kundtjänst. Utländska samtal. Samtalspris enligt telefonoperatörens villkor. Vi tar emot samtal kl. 8-16 från måndag till fredag.
1.4 En köpare som har godkänt villkoren samtycker även till att vi ställer ut och skickar över elektronisk faktura och, i förekommande fall, kreditfaktura till den e-postadress som uppgetts i beställningen. Om köparen inte samtycker eller önskar att återkalla sitt samtycke till att ta emot elektroniska fakturor, får hen skicka ett mejl till: kontakt@nutridome.se där han ska ange den postadress dit beställningshandlingar i pappersversion ska skickas.
1.5 En faktura eller kreditfaktura som skickats till angiven e-postadress ska anses ha mottagits. Har inga anmärkningar framställts, ska de överenskomna transaktionsvillkoren anses ha godkänts.
1.6 Säljaren säkerställer personuppgiftsskydd. Säljaren informerar härmed att kundens personuppgifter ska skyddas mot obehörig åtkomst. Personuppgifter vi får tillgång till enligt kundens godkännanden samlas för de ändamål som avses i dessa godkännanden. Varje kund har rätt att få tillgång till sina uppgifter, redigera dem eller kräva att de raderas.
1.7 När det gäller begreppen nedan som nämns i villkoren tillämpas följande definitioner: a) köpare/kund – en butiksanvändare som är en fysisk person som fyllt 18 år eller en juridisk person eller en organisatorisk enhet som inte är en juridisk person men besitter rättshandlingsförmåga med stöd av gällande föreskrifter och som använder webbutiken, i synnerhet som gör en beställning i enlighet med dessa villkor,
b) säljaren - Abriga Sp. z o.o.; Säljaren är en företagare som vid ingående och genomförade av köpavtal agerar inom ramen för sin näringsverksamhet,
c) beställningsformulär - ett interaktivt formulär som finns tillgänglig i webbutiken och gör det möjligt att lägga beställningar, i synnerhet genom att lägga varor i den elektroniska varukorgen, samt stipulera försäljningsvillkoren, inbegripet leverans- och betalningssätt,
d) konto - en datasamling i säljarens datasystem försett med ett individuellt namn (användarnamn) och lösenord som anges av kunden där uppgifter om kunden och de beställningar hen gjort i webbutiken samlas,
e) nyhetsbrev - en tjänst som går ut på att, efter kundernas godkännande, regelbundet skicka mejl till dem med information om butiken, varor, nyheter och kampanjer,
f) vara - lös egendom som finns tillgänglig i webbutiken och kan säljas mot erläggande av angivet pris,
g) beställning – en avsiktsförklaring som skickas till säljaren och uttrycker begäran att ingå avtal om distansförsäljning via webbutiken som innehåller uppgifter om vilka och hur många varor som önskas köpa samt kundens uppgifter som behövs för att ingå och genomföra avtalet om försäljning.
När säljaren tagit emot beställningen, anses försäljningsavtalet ha ingåtts.
1.8 Webbutiken förbehåller sig rätten att närsomhelst och utan varsel ändra villkoren helt eller delvis. Kunden omfattas inte av bestämmelser som ändrats efter att hen gjort en beställning.
1.9 Webbutiken Nutridome bedriver inte grossistförsäljning eller försäljning för personer och enheter som köper varor för att vidareförsälja dem. Har sådan vidareförsäljning upptäckts, kan kunden komma att förbjudas att lägga ytterligare beställningar.
1.10 Butiken är mån om att lösa alla tvister i godo. Om en tvist inte går att göra upp i godo, kan köparen vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), https://www.arn.se/ med säte i: Kungsholmstorg 5, Stockholm, postadress: ARN, Box 174, 101 23 Stockholm.
1.11 Dessutom finns det en onlineplattform för tvistlösning på https://ec.europa.eu/consumers/odr, den s.k. ODR-plattformen som är till för konsumenter och företagare som önskar att lösa tvister avseende varor eller tjänster köpta online utanför domstol.
1.12 Köparen samtycker till att använda distanskommunikationsmedel vid ingående av försäljningsavtal.
1.13 Inga bestämmelser i dessa villkor utesluter eller begränsar kundens lagstadgade rättigheter.
1.14 Försäljningsavtal och dessa villkor är avfattade på svenska.
2. BESTÄLLNINGAR
2.1 Webbutiken bedriver distansförsäljning av varor. Butiken har öppet hela dygnet och året runt.
Detta innebär att beställningar kan göras hela dygnet runt.
2.2 Vi säljer nya varor som är fria från fysiska eller rättsliga defekter. Information om varans pris, dess egenskaper, kvalitet och väsentliga parametrar anges vid varan ifråga.
2.3 Alla varor som presenteras i webbutiken finns på lager. Lagerinformation uppdateras dagligen.
Tillgänglighetsinformation kan komma att ändras utan varsel.
2.4 För att göra en beställning behöver du fylla i beställningsformuläret på butikens webbsida på rätt sätt. Du kan även göra en beställning genom att kontakta vår säljare skicka ett mejl till: kontakt@nutridome.se . När en beställning har gjorts, får köparen en bekräftelse skickad till sin epostadress. Säljaren kan inte hållas ansvarig för att e-postmeddelendet inte levererats på grund av tekniska fel som hen inte har orsakat.
2.5 Beställningar kan göras av personer som är registrerade och har ett konto i butiken eller personer som anger alla uppgifter som behövs för att genomföra transaktionen.
2.6 Konto i webbutiken
För att öppna ett kostnadsfritt konto i vår butik, måste du vara minst 18 år gammal, ange en giltig epostadress för autentisering och nödvändiga identifieringsuppgifter. Vid registrering och beställning av varor är köparen skyldig att ange korrekta och sanningsenliga uppgifter. Köparen är skyldig att uppdatera uppgifterna i sitt användarkonto om de har ändrats. Säljaren utgår ifrån att de uppgifter som angetts av köparen i användarkontot och vid beställning är korrekta.
Om du bestämmer dig för att öppna ett konto, får du tillgång till tjänster anpassade efter dina behov:
a) hantering och spårning av beställningar,
b) modifiering av personuppgifter,
c) nyhetsbrev med information om de nyaste trenderna och exklusiva erbjudanden från Nutridome, d) möjligheten att skriva produktomdömen.
De personuppgifter du lämnar när du öppnar ett konto och sedan använder våra produkter och tjänster är avsedda för Abriga Sp. z o.o.
2.7 Alla beställningar som gjorts av våra kunder bekräftas via e-post.
2.8 Butiken förbehåller sig rätten att stoppa en beställning om den innehåller ofullständiga eller felaktiga uppgifter. I sådana fall kontaktar butiken köparen per telefon eller via e-post för att rätta till eller komplettera uppgifterna. Om det inte finns möjlighet att kontakta köparen, har butiken rätt att, 7 dagar efter att beställningen har gjorts, häva beställningen och returnera pengarna kunden betalat för varorna.
2.9 Butiken förbehåller sig rätten att häva en beställning om kunden inte betalar hela priset för beställningen inom 7 dagar från den dag då beställningen gjorts under förutsättning att priset skulle ha betalats i förskott. I sådana fall returnerar butiken pengarna till kunden.
3. UTSKICK OCH LEVERANS
3.1 Butiken genomför beställningar inom 3-5 arbetsdagar:
- från det att beställningen har gjorts, vid betalning vid leverans,
- från det att köparen har betalat, vid betalning i förskott.
Beställningen anses ha genomförts då det färdiga paketet överlämnats till budfirma. Kunden får ett e-postmeddelande med spårningsnummer när paketet har skickats via budfirma.
3.2 Om det uppstår eventuella svårigheter med att genomföra beställningen, kommer kunden att meddelas om detta via e-post.
3.3 Leveranskostnader anges alltid i beställningssammanfattningen. Beställningar skickas med bud.
4. PRISER OCH RABATTER
4.1 Alla priser anges i svenska kronor (SEK). I produktbeskrivningen anges bruttopriser som inkluderar gällande moms. Produktpriset är bindande när kunden gjort en beställning. Priser inkluderar inte försändelsekostnader som beräknas separat.
4.2 Butiken förbehåller sig rätten att ändra priser på befintliga produkter, införa nya produkter i sitt sortiment, påbörja och återkalla kampanjer på butikens webbsida eller göra ändringar i dessa. Det rekommenderas därför att kunder regelbundet läser igenom uppgifterna som visas på webbsidan.
4.3 Vid varor som säljs till rabatterat pris eller är markerade som ”rea”, tas beställningar emot i den ordning de inkommer till datasystemet, varvid endast beställningar som innehåller korrekta uppgifter tas i beaktande. Antalet produkter till rabatterade priser kan vara begränsat.
Priskampanjer kan vara tidsbegränsade.
4.4 Alla kampanjer, specialerbjudanden och rabatter i butiken kan inte kombineras.
4.5 Kunden kan inte begära att få tillbaka skillnaden mellan det rabatterade priset och standardpriset om hen gjort en beställning innan eller efter priskampanjen.
4.6 Alla uppgifter om produkter, inklusive prisinformation, som finns på webbsidan eller i andra informationsmaterial utgör endast en inbjudan till att ingå avtal och kan inte betraktas som en offert i den bemärkelse som avses i lag.
4.7 Säljaren informerar att priskampanjer kan avse varor med kort hållbarhetstid. Varor kan inte reklameras för att de kännetecknas av en kort hållbarhetstid som dock, vid ingående av avtal, är tillräckligt lång för att kunna använda produkten till fullo enligt tillverkarens rekommendationer under förutsättning att säljaren har informerat köparen om detta t.ex. genom att infoga information om hållbarhetstid och om att den inte är reklamationsgrundande.
5. PRODUKTREKLAMATIONER
5.1 Säljaren försäkrar att levererade varor är fria från fysiska och rättsliga fel. Säljaren bär ansvar för en vara som levererats till Kunden om den är behäftad med ett fysiskt eller rättsligt fel. Om varan inte uppfyller kvalitetskraven, har köparen rätt att byta ut den defekta vara mot en felfri vara.
5.2 Vi fattar beslut rörande reklamationer snarast möjligt. Säljaren tar ställning till inkommen reklamation inom 14 dagar från den dag då den inkommit.
5.3 Säljaren står för kostnaderna hänförliga till att returnera den defekta varan och är skyldig att på egen bekostnad avhjälpa felet, bl.a. genom att leverera en felfri vara.
6. LEVERANSREKLAMATIONER
6.1 Kunden bör kontrollera leveransen innan hen bekräftar att hen mottagit den, i synnerhet se efter för eventuella skador eller brister samt kontrollera förpackningens innehåll så fort den har öppnats.
Om kunden upptäcker att förpackningen är behäftad med brister eller skador får hen välja att: - avstå från att ta emot försändelsen från budfirman och fylla i skadeformuläret, - ta emot försändelsen och anmäla avvikelsen (dvs. lämna en reklamation) till budfirman inom 7 dagar från den dag då försändelsen mottagits,
- ta emot försändelsen och anmäla avvikelsen (dvs. lämna en reklamation) till säljaren inom 7 dagar från den dag då försändelsen mottagits. Säljaren kommer då att lämna en reklamation till budfirman. Kunden kan lämna en reklamation till säljaren på önskat sätt enligt punkt 7.2 i villkoren.
6.2 Om reklamationen avser en försändelse eller varor behäftade med skador som uppstått vid transport, ska kunden tillställa säljaren ett skadeprotokoll från budfirman med bilddokumentation över skador utanpå förpackningen, inuti förpackningen, skadade varor samt en bild på etiketten.
Detta utgör grunden för prövning av reklamationen.
7. ANDRA REKLAMATIONSREGLER
7.1 Säljaren tar emot anmälningar och reklamationer och lämnar information om varan muntligt och skriftligt via e-post och det elektroniska formuläret som finns i webbutiken. Kontaktuppgifterna finns i punkt 7.2.
7.2 För att kunna lämna en reklamation bör köparen tillställa säljaren en uttrycklig avsiktsförklaring genom att kontakta den på ett av följande sätt:
a) via e-post: returns@nutridome.se eller
b) brevledes till: Nutridome, ul. Gazowa 8, 26-600 Radom, Poland.
Köparen är också skyldig att tillställa säljaren ett tydligt ifyllt returformulär till e-postadressen nedan eller brevledes. Returformuläret finns att ladda ner via denna länk
https://static.nutridome.pl/pdf/returns-se.pdf .
7.3 För att reklamationen ska kunna identifieras och prövas är kunden skyldig att överlämna eller bifoga följande uppgifter: namn, adress, e-postadress, telefonnummer, föremål för reklamationen, beställningsnummer med information om vilka krav som framställs, samtliga omständigheter som stödjer reklamationen, datum då felet upptäcktes och en bild som påvisar att varan är defekt. Vid en reklamation som lämnas med stöd av punkt 6 i villkoren, ska även ett skadeprotokoll tillhandahållas.
7.4 Säljaren tar del av de uppgifter hen fått från kunden och beslutar huruvida kunden ska returnera den defekta varan till säljaren. Såvida inte annat framgår av gällande lag, behöver säljaren inte pröva reklamationen om köparen inte returnerat varan.
7.5 Försändelsen med returnerad vara säkras på ett sätt som förhindrar eventuella transportskador.
7.6 Att en vara inte passar köparens individuella smak (t.ex. om doften, färgen på ett läppstift eller färgen på en foundation inte är i köparens smak) innebär det inte att varan är defekt eller inte är förenlig med avtalet.
7.7 Om det uppstår individuell överkänslighet eller en allergisk reaktion på levererad produkt, innebär detta inte att produkten ska anses vara defekt. Fel på presenter och andra kostnadsfria tillägg får inte heller läggas till grund för att konstatera att varan är defekt.
7.8 Vi är medvetna om att produktbilder är avgörande för den som funderar på att köpa en produkt och är därför måna om att leverera bilder av bästa kvalitet i vår webbutik. Det ska dock noteras att bilderna endast är vägledande och den riktiga produkten kan skilja sig något från bilden oavsett vad kunden ser på webbutikens webbsida.
7.9 När kunden gjort en reklamation, får hen detaljerad information om vad som kommer att ske härnäst.
7.10 Säljaren får pröva reklamationen endast om kunden uppfyllt alla krav som stipuleras i dessa villkor.
7.11 Mottagningsbekräftelse och svar på reklamation kan upprättas i samma form som reklamationen har lämnats i. Pengarna returneras till kunden med samma metod som kunden har använt för att betala för beställningen (till tidigare angivet kontonummer eller till kontonumret som anges i returformuläret - detta gäller vid betalning vid leverans eller via betalningsplattform).
8. ATT ÅNGRA AVTAL
8.1 Konsumenten (i den bemärkelse som avses i gällande lagstiftning) har rätt att inom 14 dagar ångra ett försäljningsavtal som ingåtts i webbutiken utan att behöva uppge något skäl. Denna procedur regleras i detalj av villkoren för frånträdande av avtal.
8.2 Tidsfristen för att ångra avtal löper ut 14 dagar efter den dag då den berättigade kommit i besittning av varan eller då en tredje part annan än transportören utsedd av den berättigade kommit i besittning av varan. Vid försäljningsavtal avseende flera varor som levereras seperat, i partier eller delar, löper tidsfristen för att ångra avtalet 14 dagar från den dag då den berättigade kommit i besittning av den sista varan, partiet eller delen eller då en tredje part annan än transportören utsedd av den berättigade kommit i besittning av den sista varan, partiet eller delen.
8.3 För att kunna ångra avtalet, behöver konsumenten tillställa säljaren en uttrycklig förklaring om att hen avser att göra så genom att kontakta säljaren på ett av följande sätt:
a) via e-post: returns@nutridome.se eller
b) brevledes till: Nutridome, ul. Gazowa 8, 26-600 Radom, Poland.
Köparen kan använda ångerblanketten som finns tillgänglig via denna link:
https://static.nutridome.pl/pdf/returns-se.pdf . Detta är dock inget krav.
För att ångra avtalet i tid, behöver du bara skicka din ångerförklaring innan tidsfristen för att ångra avtalet löper ut.
8.4 Har konsumenten ångrat avtalet, ska hen returnera varan till säljaren utan dröjsmål, inom 14 dagar från den dag då hen ångrat avtalet. Konsumenten returnerar varan på egen bekostnad. Därtill hörande kostnader kommer inte att återbetalas. Transportkostnaden utgörs av standardkostnaden hos transportören som valts av köparen. Varan ska vara oskadad och oanvänd. Returnerad vara ska skickas till säljarens adress: Nutridome, ul. Gazowa 8, 26-600 Radom, Poland.
8.5 Om konsumenten ångrat avtalet, ska säljaren, utan dröjsmål, inom 14 dagar från den dag då hen fått konsumentens ångerförklaring, återbetala alla pengar hen fått från konsumenten, inklusive leveranskostnader (med undantag av tilläggkostnader om köparen valt en annan transportmetod än den billigaste standardmetoden som erbjuds av säljaren). Pengarna ska returneras på samma sätt som betalningen för beställningen har gjorts, såvida säljaren och köparen inte bestämt annat. Detta ska under inga omständigheter medföra några extra kostnader för köparen.
Om köparen ångrat köpeavtalet, är säljaren inte skyldig att återbetala pengarna till köparen, förrän köparen returnerat varan eller påvisat att hen returnerat varan till säljaren, beroende på vilket som inträffar först.
8.6 Konsumenten är införstådd med att hen inte kan ångra inköp av varor vars skyddsförpackning har rubbats efter leverans av hälsoskäl eller hygieniska skäl.
9. BETALNINGSSÄTT
9.1 Kunden kan välja att betala för beställda varor på följande sätt:
a) betalning vid leverans - beställningen börjar behandlas när den har gjorts,
b) betalning i förskott via ett av de betalningssystem som accepteras av butiken, överföring och elektrisk överföring; beställningen börjar behandlas när butiken fått bekräftelse från betalningsoperatören om att transaktionen har genomförts korrekt, vid banköverföring - när köpesumman inkommit på kontot.
c) kortbetalning - butiken accepterar Visa och MasterCard-kort. Information om att beställningen mottagits skickas till kundens e-postadress.
9.2 Transaktioner med bankkort och via elektrisk överföring genomförs på betalningsförmedlares webbsidor.
10. ÅTERBETALNING AV BETALNINGAR OCH ÖVERSKJUTANDE BELOPP
10.1 Om butiken, mot bakgrund av uppkomna omständigheter, är skyldig att återbetala pengar som en kund betalat till butikens konto, ska detta ske inom 14 dagar med samma betalningsmetod som kunden använt då hen gjort beställningen.
10.2 Butiken förbehåller sig rätten att genomföra en identitetskontroll av kunden som begär att få tillbaka pengarna. Butiken kan inte hållas ansvarig för att pengarna inte återbetalats eller återbetalas vid ett senare tillfälle om kunden inte angett sitt bankkontonummer eller inte tillhandahållit butiken alla uppgifter som behövs för att betala tillbaka pengarna trots att hen uppmanats till detta via epostadress.
10.3 Butiken bär inte ansvar för att pengarna inte återbetalats eller återbetalas vid ett senare tillfälle om detta beror på att kunden lämnat felaktiga personuppgifter (förnamn, efternamn, adress) eller felaktigt kontonummer.
10.4 Pengarna för beställda varor kan återbetalas helt eller delvis, beroende på reklamationens omfattning.
10.5 Alla returer sker kontantfritt.
11. DATASÄKERHET OCH SEKRETESS
11.1 Alla personuppgifter samlas helt frivilligt och är avsedda för Abriga Sp. z o.o. Datainsamlingen är begränsad till ett minimum och syftar endast till att identifiera köpare och se till att beställningar genomförs på ett korrekt sätt. Varje kund har rätt att få tillgång till sina uppgifter, rätta till eller radera dem och besitter även alla rättigheter som framgår av gällande lag.
11.2 Personuppgifter skyddas enligt tillämplig lagstiftning på ett sätt som förhindrar obehörig åtkomst.
11.3 Har kunden lämnat ett ytterligare samtycke kan dennes personuppgifter behandlas av butiken för de ändamål som avses i samtycket, t.ex. för att informera kunden om nya varor, kampanjer och tjänster som finns tillgängliga i butiken.
11.4 Har kunden lämnat ett ytterligare samtycke, kan dennes personuppgifter överlämnas till en annan enhet som avses i samtycket för behandling, t.ex. för att butiken ska få information om huruvida kunden är nöjd med produkten eller servicen.
11.5 Butikens kunder har rätt att se över, rätta till sina personuppgifter eller kräva att de raderas.
12. NYHETSBREV
Nyhetsbrev är en tjänst som går ut på att regelbundet skicka nyhetsbrev och meddelanden i marknadsföringssyfte till av kunden angiven e-postadress. Kunden kan samtycka till att prenumerera på nyhetsbrevet och närsomhelst återkalla detta. Prenumeration påbörjas automatiskt genom att välja rätt alternativ i registreringsformuläret eller fliken ”Ditt konto”. Det är frivilligt och gratis att prenumerera. Kunden kan avstå från att prenumerera närsomhelst.
Personuppgifter om kunder behandlas:
- för att tillhandahålla nyhetsbrev - den rättsliga grunden för behandlingen är att den är nödvändig för att kunna genomföra avtalet (artikel 6, stycke 1, punkt b) i dataskyddsförordningen), - om nyhetsbrev inkluderar reklaminnehåll avsett för kunder - den rättsliga grunden för behandlingen, inbegripet profileringen, är säljarens berättigade intresse (artikel 6, stycke 1, punkt f) i samband med kunden samtyckt till att motta nyhetsbrev,
- för analytiska och statistiska ändamål - den rättsliga grunden för behandlingen är säljarens berättigade intresse (artikel 6, stycke 1, punkt f) i dataskyddsförordningen) som består i att analysera kundernas aktivitet på webbsidan för att förbättra dess funktionalitet,
- för att eventuellt reda ut, framställa eller invända mot krav - den rättsliga grunden för behandlingen är säljarens berättigade intresse (artikel 6, stycke 1, punkt f) i
dataskyddsförordningen).
13. REGLER FÖR ANVÄNDNING AV COOKIE-FILER
I reglerna nedan avser begreppet ”cookie” s.k. cookiefiler och liknande teknologier som omfattas av EG-direktivet om integritet och elektronisk kommunikation.
13.1 Vad är cookiefiler?
Cookiefiler, s.k. kakor, är små filer med data som webbläsaren sparar på användarens dator eller andra enheter. De underlättar användning av webbsidor men samlar inga uppgifter som förvaras på datorn eller i filer. Cookiefiler som finns sparade på enheten gör det lättare att använda webbläsare då webbsidor anpassas till användarens behov. För att skydda användarens identitet möjliggör webbläsaren tillgång till webbsidan för cookiefiler som redan mottagits av användaren.
13.2 För vilka ändamål används cookiefiler?
Vi använder cookiefiler för att få en bättre förståelse för hur användare använder innehållet på våra webbsidor och därigenom kunna anpasssa dem till deras individuella behov och förbättra användarupplevelsen. Cookiefiler kommer ihåg vilken webbläsare användaren använder samt eventuell ytterligare programvara till webbläsaren som finns installerad på datorn. De kommer även ihåg användarens preferenser, t.ex. språk och region. Dessa sparas som användarens standardinställningar och används vid nästa besök på webbsidan. Dessa filer gör det även möjligt att lämna omdömen på webbsidor och fylla i formulär med kommentarer.
13.3 Vad finns det för typer av cookiefiler?
13.3.1 Nödvändiga cookiefiler - utgör cookiefiler som är nödvändiga för att användaren ska kunna navigera på webbsidan och ta del av dess funktioner. Utan dessa skulle det vara omöjligt att registrera sig och logga in. Dessa cookiefiler innehåller inga uppgifter om användaren som skulle kunna användas i marknadsföringssyften och kommer inte ihåg vilka platser/webbsidor användaren besökt.
13.3.2 Prestandahöjande cookies - är cookiefiler som uppgifter om hur användaren använder webbsidor (t.ex. mest besökta webbsidor). De samlar inga identifieringsuppgifter och alla data är anonyma. De används i syfte att förbättra webbsidans prestanda.
13.3.3 Funktionella cookies - är cookiefiler som kommer ihåg användarens val (t.ex. användarnamn, språkpreferenser) och gör det möjligt att anpassa webbsidan till användarens behov. De används för att spara ändringar avseende bokstavsstorlek och typsnitt samt andra delar av webbsidor som användaren kan anpassa till sina behov. De behövs för att exempelvis kunna titta på videoklipp eller skriva kommentarer på en blogg. Uppgifter som sparas av sådana cookiefiler kan förbli anonyma och kan inte spåra andra webbsidor som besöks av användaren.
13.3.4 Cookiefiler för anpassning av reklam - cookiefiler som används för att presentera reklam och andra meddelanden anpassade till användaren och dennes intressen. Cookiefiler av denna typ kan vara anslutna till andra webbsidor, t.ex. sociala medier.
13.3.5 Tillfälliga och permanenta cookies - dessa fyra typer av cookies delas upp i tillfälliga cookies (sessionskakor) och permanenta cookies. Sessionscookies samlar uppgifter om vad användaren gör under en enda session. En session börjar då en webbsida öppnas och slutar då den stängs, vilket resulterar i att cookiefilerna raderas. Permanenta cookiefiler är sådana som finns kvar i enheten hela tiden. De aktiveras automatiskt vid besök på webbsidan.
13.4 Hur kan man blockera eller radera cookiefiler?
Om användaren vill avstå från cookiefiler, kan hen lätt radera dem från cookiemappen i webbläsaren hen använder. Det finns även möjlighet att ändra webbläsarinställningar så att den blockerar cookiefiler eller skickar en varning innan de sparas. Detaljerad information om detta finns i varje webbläsarmeny.
Om cookiefiler har blockerats, är det fortfarande möjligt att använda vår webbsida, men det kan förekomma avvikelser i vissa funktioner.
13.5 Frågor
Våra kunder kan alltid räkna med att vi bistår dem med hjälp. Alla frågor, anmärkningar och förslag kan skickas till: kontakt@nutridome.se .
Reglerna ovan gäller från och med 12.06.2024